Blog

Psychologie

PsychologieOnze psychologe Emelie is afgestudeerd als klinisch psycholoog aan de universiteit van Gent. Momenteel volgt ze een permanente vorming van psychoanalytische therapie bij kinderen en adolescenten vanuit Freudiaans-Lacaniaans perspectief, dit tevens op de Universiteit van Gent. Haar eerste ervaringen met de klinische praktijk heeft ze opgedaan in het psychiatrisch ziekenhuis in Sleidinge, waar observatie en het correct oriënteren van cliënten centraal stond. Momenteel werkt ze ook in de bijzondere jeugdzorg, waar ze in een leefgroep met adolescente meisjes staat. Neem contact op met haar voor een eerste vrijblijvende babbel.

Visie

Het referentiekader dat we voornamelijk hanteren, is het psychoanalytische. Hierbij veronderstellen we dat de symptonen die de cliënt vertoont een diepere oorsprong hebben. We zoeken naar wat de basis van dit symptoomgedrag. De psychoanalytische aanpak gaat uit van het subject. Zo zoeken we voor elke cliënt naar een aanpak op maat. We houden telkens rekening met het tempo van elke individuele cliënt.

Wat?

  • Diagnostiek
  • Psychotherapie
  • Ouderbegeleiding
  • Thuisbegeleiding
  • Leren Leren
  • Studiebegeleiding
  • Sociale vaardigheidstraining
  • Faalangsttraining

Doelgroep

Voor de individuele therapie richten we ons voornamelijk op kinderen en adolescenten. Diagnostiek is mogelijk voor alle leeftijden.

Problematieken

De kinderen en adolescenten die we begeleiden hebben problemen op het vlak van

  • gedrag
  • emotie
  • aandacht en concentratie
  • relaties en hechting soms samenhangend met problemen op vlak van sociale vaardigheid
  •  leren
  • opvoeding
  •  ontwikkeling van een eigen identiteit
  •  algemene ontwikkeling

MappenWerkwijze

De meeste begeleidingen bestaan uit vijf fases. Er is eerst altijd sprake van een aanmelding, waarna er een intake gesrek plaats zal vinden. Nadien zullen de problemen geconcretiseerd worden door middel van een psychodiagnostisch onderzoek. Vervolgens gaat de therapie en/of begeleiding van start. Afhankelijk van de noden van de cliënt zullen er een aantal sessies plaatsvinden, waarna de therapie en/of begeleiding zullen beëindigd worden met een afrondingsgesprek.

Studiebegeleiding

Bij studiebegeleiding bekijken we welke manier van studeren het best past.

We focussen ons ondermeer op het aanleren van praktische hulpmiddelen zoals een overzicht maken van een cursus, de essentie eruit halen en het opstellen van een studieplanning.

Oudergesprekken en -begeleiding

Zowel binnen het logopedische, als psychologische luik vinden er geregeld oudergesprekken plaats. Zo zijn de logopedisten en de psychologe steeds bereid om de vragen van de ouders te beantwoorden. Dit kan via een intake gesprek of een evaluatiegesprek.
Zo’n gesprek is ondermeer belangrijk om:

  • informatie te verlenen en/of in te winnen
  • te overleggen over de beste en meest haalbare aanpak
  • het kind te helpen zijn duidelijk te maken
  • het multidisciplinair overleg voor te bereiden
  • de zorg van thuis en de therapie op elkaar af te stemmen
  • de verschillende standpunten te bespreken